Friday, July 1, 2011

Cough la plak!



ha.. ada 3 benda yg korg perlukan dikala anak-anak batuk.

1. Ubat Batuk kanak-kanak
2. Socks
3. Vicks kanak-kanak

Cuma ubat batuk ni, kekadang xpayah bg pun boleh. Cuma aku ni selalunya bagi ubat batuk cap ibu dan anak. Mcm aku ckp sebelum ni, depend pada budak2 tu.. mcm anak2 aku ubat batuk cap ibu dan anak ni ok.. aku mls nak bg ubat batuk klinik ni sbb ada dadah.. cuma Fuzael ni kerap kena wheezing. Satu rumah boleh dengar dia bernafas. So doktor akan bg ubat kahak ngan batuk la. Aku malas nak paste gambar kat sini sebab dah takde stok kat umah. Fuzael dah lama benar xkena batuk. Tapi klu sekali kena dia MESTI, WAJIB gi klinik sedut gas. Sbb lepas sedut gas baru dia boleh tido. Smpi dia pun dah biasa buat neubulizer, budak2 lain menangis meraung masa neubulizer.. dia boleh rilek je.. hahah dah biasa la katakan..

Cuma klu dah smpi tahap wheezing mcm Fuzael aku akan amik ubat clinic. Aku akan bg 2 kali sehari je. Sekali tengahari, lg satu mlm sblm tdo. then sblm tido aku akan sapu vicks kat tapak kaki Fuzael. Lastly pakaikan socks. Aku tak tau kenapa tp aku ada baca kat internet sapu vicks bukan kat dada tp kat tapak kaki. Alhamdulillah, semua anak2 aku batuk dah kurang bila aku sapukan vicks kat kaki sblm tdo. So tido diorg lena sket.

Kalau aku balik kg, aku akan standby socks & vicks ni. Almaklumlah, umah papan malam sejuk bai.. syok tdo.. klu aku kaya.. aku tak buat umah batu.. aku buat umah papan. confirm mlm xyah pakai aircond. Lps tu lokasi umah aku dekat ngan sungai & byk pokok2 besar. pergh! berjiwa alam sekitar aku ni.. Klu boleh duk dlm utan.. dah lama aku berumahtangga kat sana..

apa plak aku merepek ni.. hmmm.. aku rasa itu je la kot tips aku utk melegakan batuk budak. Klu aku batuk.. err.. aku jarang kena batuk. Ada la 10 tahun sekali. Aku tak tau kenapa hehehe.. tapi aku mmg jarang sakit2 mcm tu.. selalunya aku sakit kepala kekadang smpi aku xleh nak bukak mata & muntah.. klu kritikal aku tak nampak apa2.. time tu ubat dia cuma tdo.. kejap pun xpe janji aku leh tdo.. ubat2 ni aku xrajin makan.. malas nak makan ubat.. uweeekkk ;P

ok la utk kali ini. Kalau ada apa2 nnt aku roger la.. da...

No comments:

Post a Comment