Thursday, July 8, 2010

Fuzael reaching 1 wonderful year...

21st July ni Fuzael satu tahun. Yay!

Dah lama aku tak update pasal perkembangan cleft dia. Lupa sey... ni wajah latest anak manja aku ni.. jiran2 mak aku gelarkan beg tangan aku.. sbb takleh kena tinggal.. sure nangis! padahal beg tangan pun kekadang aku tinggal kat umah bila kuar gi shopping ngan lelaki tercintaku.. wah!! sure dia gelak baca statement ni... ahaks...


parut jahit di atas bibirnya nampak jugak la.. lps tu lelangit dia 90% tutup. hanya tinggal part gusi sahaja. According his plastic surgeon, gusi dia hanya boleh buat dia berumur 7/8 tahun. Aku tak sure dia buat mcm mana tapi takpe.. nnt akan aku update for ur info ok.. i promise!

2 bulan masa berlalu, now dia dah boleh makan.. ikutkan nafsu dia macam2 benda dia nak makan. Dia paling suka buah2an.. tak kisah la buah apa pun.. janji buah... tapi still setiap kali makan sure akan keluar kat hidung dia... takpe, as long dia srang dah mula chubby.. makan, tido lps tu main.. tu je la keja dia.. hehehe...

then aku ada jugak pg jumpa ENT, check hearing condition dia. Alhamdulillah, telinga dia takde cecair. Maybe sbb aku dah pasang grommet tu.. but ye la satu dah tercabut. satu je yg ada.. Doctor ENT advice jgn bg dia mandi kolam. Jgn bg dia selalu demam selsema. Sebab kalau dia selsema telinga dia akan ada air... klu dah nampak sintom nak selsema terus bg ubat selsema. Nanti telinga dia akan bernanah & affect pendengaran dia.

Second thing test pendengaran dia hari tu tak berapa sure result dia sbb doktor tu kata ada response but mcm ikut mood, or dia sendiri tak faham apa kena buat bila dgr bunyi. sebab masa 1st time test dia terus alert pada bunyi but then dia dah mcm malas.. dia response but lambat. So kena buat sekali lg bulan August nnt... I hope dia takde masalah pendengaran.. InsyaAllah...

And Fuzael's Plastic Surgeon kata hidung dia boleh di perbetulkan sebelum dia sekolah. That mean masa dia umur 6 tahun nnt. Now just concentrate on his speach.. gigi dah tumbuh 3 batang.. 2 bawah 1 atas.. hehehe.. sampai masa nnt siap la.. sure aku kena gigit nnt.. hehehe

No comments:

Post a Comment