Wednesday, June 29, 2011

Fuzael & Flu


Aku tau blog ni takde info, fact & anything yg boleh menambahkan ilmu. Aku tak tau nak share maklumat apa. Kalau org tanya then baru aku jawab ikut pengalaman aku la.. Tapi aku tak menjaminkan apa2 tips yg aku share ni berkesan pada semua atau tidak..

Ramai kawan2 aku tanya mcm mana nak rawat flu pd baby. Fuzael mmg kerap kena selsema. Kekadang org lain tak selsema, dia leh tetiba kena.. jangkit dr sapa aku tak tau. and then dia susah sgt nak sembuh makan berminggu-minggu, dulu la. Sekarang ni dia mcm on off.. mungkin sbb aku pun on off bg dia ubat agaknya. Ok, gambar kat atas tu adalah ubat2 & alatan yg perlu korg ada dlm rumah. Pada aku wajib la.. aku mesti bwk semua brg2 di atas bila aku bercuti or balik kg. mcm aku ckp td la.. Fuzael mudah sgt kena selsema.

Ok, meh sini aku terangkan setiap satu.

Yg pertama, ubat selsema. Tak kisah la jenis apa, tp ini antara jenis2 yg pakar ENT aku bg la.. klu umur dlm 1-2 tahun sukatan dia 2.5ml. 3 kali sehari. Tapi aku tak penah bg 3 kali pun.. aku bg 2 kali sehari. Kesian wey budak2 mkn ubat.. Nasib baik Fuzael senang sgt makan ubat.. kekadang dia tak minum air pun.. dia telan je ubat ni.. hehehe

yg kedua, Sterimar ni spray berasaskan air (click sini utk info). Fungsi dia mcm cuci hidung la.. Sterimar ni xkisah nak guna berapa kali pun.. sbb dia xde alkohol or drug. Just air je.. But after spray ni.. korang kena sedut.. klu baby tu xpandai hembus hingus la.. mcm Fuzael mmg xreti hembus.. aku bukan main paksa dia hembus.. dia boleh ketawa lak.. aduhai..

Ok yg ni penyedut hidung. Ni aku beli kat farmasi. Tapi mmg susah nak jumpa.. aku terjumpa ari tu terus aku beli. Xckp byk dah.. Aku selalu nasihat kat kawan2 aku, jgn sedut pakai mulut. Mulut kita ni byk virus bai.. korg sedut maknanya korg transfer virus kat hidung dia yg dah tersumbat... elok sgt la tu! hahaha


Ok ni yg last part Nasal spray. spray ni hanya boleh pakai sekali pam, sekali sehari je! aku biasa pakai benda ni waktu dia nak tdo.. so hidung dia tak block la time dia tido.. Alhamdulillah, bila Fuzael selsema dia takde meragam malam2 sbb hidung block. & dia pun jarang sgt nangis mlm2.. cuma klu sblm dia tdo tu dia kuat sgt main. So dia nangis pun sbb ngigau.. hahaha.. xde kena mengena ngan selsema..

So mlm sblm tido korg bg anak mkn ubat selsema, then spray Sterimar, after that sedut guna penyedut & lastly pam guna Nasal Spray. Nasal Spray ni boleh di dapati di farmasi. Just tanya nasal spray utk kanak2.. org dewasa pun ada.. aku selalu guna brand Sinoclear. Klu hidung sumbat aku spray guna Sinoclear tu la.. InsyaAllah, hidung korg akan clear dlm jangka masa terdekat.. ok bebeh.. nnt ada lg tips2 aku sharekan.. expecially for babies... hehehe.. da...

5 comments:

  1. terima kasih untuk maklumat ini....akid selalu meragam malam sebab hidung dia kena blok...

    ReplyDelete
  2. boleh la cuba.. klu ada masalah just bg tau.. sy ni selalu jumpa pakar.. klu jumpa doktor biasa ni lambat sket kesan dia.. Nasal spray tu byk brand.. boleh try la yg mana2 janji infant punya.. kiss akid utk sy.. hehehe

    ReplyDelete
  3. haida, aku pun selalu standby nasal spray,vicks balsam baby n kunyit hidup bile g jln2..senang in case kalau anak aku kena flu..tp kan so far kunyit hidup memang berkesan sgt la tuk selesakan pernafasan dia bile berlaku blocking nose..sampai aku pun pakai bile kena flu..lena sikit tido..

    ReplyDelete
  4. Hai...baby saya 2bln lebih..selseme menggangu bunyi kuat...saya ada guna baby nasal hygiene(sterimar)..masalah saya sekarang ni bila saya picit masuk hidung baby bergerak-gerak pas tu terkena mata...tak pa ke kalau kena mata...risau pulak saya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiena.. sorry sy dah lama xbukak blog.. sibuk ngan business kek.. hehehe..

      xpe.. sterimar ni air je.. kata doktor sterimar ni mcm bersihkan hidung.. tu sbbnya doktor suruh mula2 spray sterimar.. lps tu sedut hidung dia guna tube.. then baru spray nasal spray... bg hidung dia clear.. insyaAllah.. anak sy serasi.. & dia pun dah biasa kena spray hidung..

      Delete